Niet elke franchise formule is een sterk concept…
Als je gaat ondernemen, kun je zelf een bedrijf starten, naar eigen inzicht. Of je sluit je aan bij een reeds bestaande franchise formule. Beide opties hebben voordelen. Zo onderneem je met minder risico als je franchisenemer wordt. Je onderneemt wel voor eigen rekening, maar weet je gesteund door een uitgewerkte formule. Tenminste, zo hoort het.
Een franchise-onderneming is door haar regels en richtlijnen vaak ook beter te managen, wat het uitermate geschikt maakt voor multi-ondernemerschap. Niet zelden exploiteren franchisenemers meerdere vestigingen binnen één formule, of van meerdere formules één of meer vestigingen.
Mirjam Sariman, Anytime Fitness Axel, vertelt over ondernemen met Anytime Fitness. Samen met haar familie exploiteert zij meerdere formules.
Maar wat maakt een formule nou sterk?
Dit zijn de 10 voorwaarden die jou vertellen dat een franchise formule sterk is
- Er wordt gebruik gemaakt van overeenkomsten die specifiek gericht zijn op de formule en de markt waarbinnen zij opereert. Wanneer overeenkomsten te algemeen zijn, is er ruimte voor misverstanden. Dat maakt de formule zwak.
- De formule heeft onderzoek gedaan naar de aantrekkingskracht en belangstelling en is in staat dit te presenteren. Omdat een bepaald bedrijf het in 1 plaats goed doet, wil dat nog niet zeggen dat de zogenaamde formule direct op grote schaal verder uitgerold kan worden. Een formule dient een helder beeld te hebben, ondersteund door cijfers, waarom de formule een succes kan zijn, waar dan ook.
Anytime Fitness heeft momenteel meer dan 3000 clubs wereldwijd operationeel. Bewezen succesvol. - Er is een handboek waarin alle regels, richtlijnen en de kenmerken van de formule vermeld staan. Huisstijl, inrichting, kleurgebruik, materialen, grondstoffen, leveranciers, marketing… alle voor de formule kritische succesfactoren dienen hierin vermeld te staan. Dit geeft duidelijk en houvast aan de zelfstandige franchisenemers.
- Er is een professioneel promotiemechanisme dat continu bezig is met werving van franchisenemers. Goed omschreven procedures, herkenbaar materiaal, deskundige contactpersonen. Als franchise formule moet je jouw zaken aantoonbaar goed op orde hebben.
- De formule werft kritisch aan. Er zijn eisen voor potentiële franchisenemers. Die zijn duidelijk en voor iedere geïnteresseerde in te zien. Een goede formule wil niet aan iedereen een franchiselicentie verkopen. Er zijn eisen ten aanzien van type ondernemer, maar ook aan zijn of haar visie en ambities, alsmede de financiële situatie van de potentiële franchisenemer.
Een voorbeeld van de informatie die openbaar zichtbaar is voor potentiële franchisenemers: investering, eigen vermogen, entreegeld
- De franchisetak wordt apart behandeld door het moederbedrijf en als belangrijk gezien. Wanneer een franchisegever een groot aantal eigen vestigingen heeft en slechts enkele franchisevestigingen, is het belangrijk dat de franchisevestigingen de aandacht en aanpak krijgen die bij franchising hoort. Het mag er niet bij gedaan worden.
- Structureel overleg tussen franchisegever en franchisenemer(s). De zelfstandige ondernemers hebben ook ideeën en wensen. Deze moeten gehoord worden. Wat niet wil zeggen, dat elk idee ten uitvoer kan worden gebracht. De open dialoog tussen franchisegever en franchisenemers is essentieel.
- De franchisenemers moeten goed begeleid worden. Natuurlijk heeft een formule de ambitie flink uit te breiden. Toch moet de expansiedrift nooit ten koste gaan van de ondersteuning van de franchisevestigingen. Juridisch, operationeel, administratief, marketing, management, verkoop… zomaar wat takken van sport waarin de franchisegever de bij de formule aangesloten ondernemers dient te ondersteunen.
Een team van professionals staat bij Anytime Fitness Benelux klaar om franchisenemers te ondersteunen.
- De franchise formule moet tegen een stootje kunnen. Tegenslag bij één of meerdere vestigingen moet opgevangen kunnen worden, zonder dat dit de continuïteit van de formule in gevaar brengt.
- De formule is bewezen succesvol en wordt getest. Een franchise formule moet tot in de puntjes uitgewerkt zijn, onder meer in een handboek (punt 3). Een sterke formule exploiteert zelf als franchisegever ook eigen vestigingen binnen de formule. Hier kunnen innovaties worden getest, kinderziektes worden opgelost en de formule worden verbeterd, voordat deze voor de gehele formule beschikbaar zijn.
Petro Hameleers, Master Franchisegever Anytime Fitness Benelux, over waarom hij eigen vestigingen blijft openen.
Franchising heeft voor-en nadelen
Er zijn legio voordelen te noemen en natuurlijk ook nadelen. Kiezen voor deelname binnen een franchise concept geeft jou in elk geval de mogelijkheid gebruik te kunnen makenvan de deskundigheid en ervaring van de franchisegever.
De kosten voor het opzetten van de onderneming vallen gemiddeld lager uit dan die voor een collega-ondernemer die bij het begin moet beginnen – zonder een formule – en zijn bedrijf vanaf de grond gaat opbouwen.
Zoek je een omlijnd kader, cost control en een betere bestuurbaarheid van je onderneming?
Bij de ene formule mag je als franchisenemer nog best veel zelf bepalen, terwijl de andere keten er de voorkeur aan geeft om alles tot in detail vast te leggen. Het is aan jou om eerlijk te bepalen, wat bij jou of bij jouw onderneming past.
Veel multi-ondernemers vinden het vast omlijnde kader juist prettig en verstandig, vooral bezien vanuit kostenoogpunt en bestuurbaarheid.
Je lift mee met het succes en de naam van de formule
Als franchisenemer van een bekende keten met een nieuwe vestiging in de stad hoef je minder hard te werken aan jouw naamsbekendheid dan een startende ondernemer met een individuele onderneming.
Natuurlijk gaat het niet vanzelf. Je moet zorgen dat je in en om je vestiging jouw zaken goed op orde hebt, de juiste promotie voor je bedrijf maken en zorgen voor een groot bestand van trouwe tevreden klanten.
Sluit jij aan bij een sterke formule, een wereldleider op het gebied van franchising in de fitnessbranche?
Voor ondernemers die op zoek zijn naar expansie van hun bedrijf is de formule van Anytime Fitness ideaal. Er zijn mogelijkheden tot het openen van meerdere fitnessclubs, maar ook is het mogelijk om naast huidige ondernemingen een Anytime Fitness vestiging te exploiteren.
Wij gaan graag in gesprek met ondernemers met een trackrecord op het gebied van succesvol ondernemen. In onze gesprekken tonen wij, hoe we samen een succes maken van jouw Anytime Fitness clubs.