Van een droom naar een eigen fitnessclub

…Op weg naar een eigen ‘healthier place’

Heb je altijd al gedroomd van een eigen fitness club, maar nooit de stap durven zetten? Wil je wél op eigen benen staan maar toch ondersteuning krijgen als je daar behoefte aan hebt?

Waarom ga je dan niet voor een fitness franchise formule? Als ondernemer ben je een duizendpoot. Administratie, sales, sociale media, planning, … alles komt op jouw bordje terecht. Zeker in het begin van je zelfstandig ondernemerschap is alles spannend, maar als franchisenemer sta je er niet alleen voor en profiteer je van een aantal voordelen.

Wat zijn de voordelen van franchise?

  1. 1. Kennis & ervaring
    De franchisegever beschikt over de nodige know-how, kennis van de branche, geeft begeleiding en de ‘beginnersfouten’ zijn reeds de revue gepasseerd. Maak hier gebruik van.
  2.  It’s in the name
    De uniforme uitstraling en gemeenschappelijke naam zorgen dat je (sneller) herkenbaar bent voor de klant.
  3. Opleidingen & trainingen
    Vanuit de franchisegever krijg je branche gerichte opleidingen en trainingen aangeboden die je helpen je onderneming succesvoller te maken. Tevens een mooie gelegenheid om ervaringen en tips met andere franchisenemers uit te wisselen en inspiratie op te doen.
  4. Leveranciers
    Als ondernemer ben je vaak afhankelijk van diverse leveranciers. In een franchise formule zijn de belangrijkste leveranciers al bekend. Dat scheelt je zoekwerk, zij kennen jouw producten/ diensten en door de grotere hoeveelheid in afname leidt dit tot centraal geregelde, gunstigere afspraken.

Heb je de keuze gemaakt om een eigen fitnessclub met behulp van een franchise formule te starten, dan gaat het voorbereidingsproces beginnen.

Neem de tijd voor de voorbereiding. Een goede voorbereiding, is het halve werk en is daarom net zo belangrijk als de uitvoering van je idee. Het opzetten van een eigen fitness club is een serieuze zaak en kost meer tijd dan je in eerste instantie zou denken.

4 handige tips tijdens de voorbereiding op weg naar je eigen fitnessclub

1. De kapstok: het ondernemingsplan

Het ondernemingsplan helpt je niet alleen bij het in kaart brengen van je bedrijf en de financiën, het helpt je ook structuur aan te brengen in je ideeën.

Schrijf daarom een goed onderbouwd ondernemingsplan. Niet alleen om de bank te overtuigen en voor externe adviseurs, maar vooral voor jezelf. Dit om ervoor te zorgen dat je ‘overal’ aan gedacht hebt en een goede helikopter view hebt van hoe je bedrijf eruit gaat zien en waar je rekening mee moet houden.

Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden, maak gebruik van een voorbeeldondernemingsplan waarbij je begint met een korte samenvatting of een introductie en daarna stapsgewijs de punten uitgewerkt aan de hand van jouw situatie. Wees vooral eerlijk en realistisch en vraag anderen om feedback!

Een ondernemingsplan moet in ieder geval bestaan uit:

  • Omschrijving van de ondernemer. Jouw persoonlijke gegevens, huidige situatie en informatie over je ondernemersvaardigheden;
  • Omschrijving van de onderneming. Een concrete beschrijving van je idee, de organisatie en administratie;
  • Markt & marketing. Bepaal je doelgroep, breng de omgeving in kaart en werk de 6 P’s van de marketingmix uit. Wie zijn je klanten en concurrenten? Waar liggen je kansen en wat zijn eventuele bedreigingen?;
  • Financieel plan. Bestaande uit de investerings- en financieringsbegroting, exploitatie- en liquiditeitsbegroting. Hoeveel geld is er nodig om de onderneming op te starten en waar komt dit geld vandaan? Hoe zit het met je cashflow gedurende de opstart periode en daarna?

2. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van je klanten, de concurrenten en jouw markt

Met een klantenonderzoek maak je een analyse van je toekomstige klanten.  Met die informatie weet je via welke kanalen je je klanten het beste kunt benaderen. Als je weet wat je concurrenten doen, kun je beter bepalen hoe je je kunt onderscheiden. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen wie je concurrenten zijn. Een van de extra onderdelen die je aan een marktonderzoek kunt toevoegen, is de SWOT analyse. Deze analyse geeft weer wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar de kansen en bedreigingen in de markt liggen.

Hoe beter je de klanten, concurrenten en de markt in beeld hebt, des te meer en specifieker kun je inspringen op veranderingen, speciale marketing acties bedenken en verbindingen leggen met andere bedrijven (de community) om klanten te werven.

3. Zorg voor een korte èn lange termijn planning

Om de continuïteit van je onderneming te waarborgen is het zaak om te zorgen voor een korte en lange termijn planning. Vooruit kijken is een must als ondernemer zijnde.

4. Let’s focus!

Om succesvol te ondernemen is het belangrijk dat je je focust op wat er écht toe doet! Ondernemer ben je 24/7, het kost tijd en je moet constant keuzes maken wat je doet met je kostbare tijd. Blijf doen wat ook echt nodig is om successen te boeken. Hierdoor voorkom je dat er te weinig van de grond komt en je onderneming stagneert.

Aan de slag!

De offertes zijn opgevraagd, je ondernemingsplan is klaar, de financiering is rond, de voorbereidingen zijn getroffen, de kogel is door de kerk: het avontuur gaat beginnen!

“Het geheim van verder komen is beginnen.” – Agatha Christie

Print Friendly, PDF & Email

Comments